Friday 16 April 2010

Buya HAMKA

 Buya HAMKA dalam kenangan

Semalam sempat meneliti helaian-helaian Tafsir al-Azhar, magnum opus Professor Dr. Syaykh Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah atau lebih tersohor dengan panggilan Buya HAMKA. Semasa mentafsirkan surah al-Syarh atau al-Insyirah atau Alam Nasyrah (surah ke-94) ayat 5:


'Maka sesungguhnya beserta kesulitan itu, ada kemudahan'

Prof.HAMKA mengenang kembali kisah hidup dan pengalaman beliau yang cukup memberi kesan yang mendalam bagi beliau dalam memahami serta meresapi 'makna' di sebalik ayat ini.

Saya nukilkan di sini sepenuhnya teks asal yang ditulis beliau:

'Penulis tafsir ini sendiri mendapat pengalaman besar sekali untuk meresapkan intisari ayat ini seketika ditahan dua tahun empat bulan dengan secara kezaliman dan sewenang-wenangnya. Itu adalah kesulitan!
Kalau saya bawa bermenung saja kesulitan dan perampasan kemerdekaanku itu, maulah rasanya diri ini gila. Tetapi akal terus berjalan, maka ilham Allah pun datang.
Cepat-cepat saya baca Al-Quran, sehingga pada 5 hari penahanan yang pertama saja, 3 kali Al-Quran khatam dibaca. Lalu saya atur jam-jam buat membaca dan jam-jam buat mengarang tafsir Al-Quran yang saya baca itu. Demikianlah hari berjalan terus dengan tidak mengetahui dan tidak banyak lagi memikirkan bilakah akan keluar.
Akhirnya setelah terjadi kekacauan politik gara-gara Komunis pada 30 September 1965 itu dan dibulan Mei 1966 saya dibebaskan, saya telah selesai membaca Al-Quran sampai khatam lebih dari 150 kali dalam masa dua tahun, dan saya telah selesai pula menulis Tafsir Al-Quran 28 juzu'. Kerana 2 juzu' - 18 dan 19 - telah saya tafsirkan sebelum saya ditangkap dalam masa dua tahun.
Dan kemudian itu, pada tahun 1968 atau 1387 hijriyyah, saya dan al-marhumah isteri dapat naik haji. Kami bawa pula anak kami yang kelima, Irfan. Lebih dari separo belanja perjalanan kami bertiga beranak ialah dari hasil honorarium Tafsir Al-Azhar juzu' ke-1.'
Tafsir Al-Azhar juzu' 29-30, ms.177-178.

Benar Buya HAMKA. Sungguh benar. Beserta kesulitan itu, ada kemudahan.

No comments:

Post a Comment